Zalecenia dla pacjentów ortodontycznych

Zalecenie ogólne

Pamiętaj! W razie uszkodzenia aparatu stałego (czyt. odklejenie się zamka, wygięcie łuku, itp.) nie należy panikować, ale skontaktować się telefonicznie z recepcja i umówić się na wizytę, na której dokona on jego „naprawy”.

Zalecenia dla pacjentów noszących aparat stały

  1. Dzień po założeniu aparatu stałego może pojawić się ból lub nadwrażliwość zębów. Dlatego można zażyć leki przeciwbólowe, takie jak: APAP czy IBUPROM. Nie należy jednak zawyżać ASPIRYNY.
  2. W przypadku obcierania śluzówki przez elementy aparatu stałego, należy nakleić na nie wosk ochronny, który działa jak plaster na ranę.
  3. Każdorazowo po posiłku zęby i elementy aparatu stałego powinny być czyszczone.
  4. Stosuj zawsze pasty z fluorem (NIGDY nie stosować past wybielających).
  5. Do czyszczenia przestrzeni międzyzębowych stosować szczoteczki firm, np.: Elgydium, Oral-B i nici dentystyczne Superflos firmy Oral-B.
  6. Szczoteczki używane do mycia zębów nie powinny zawierać elementów plastikowych czy gumowych, powinny posiadać tylko włosie.
  7. Należy wystrzegać się jedzenia rzeczy twardych, w tym np.: twardego mięsa, orzechów, twardych jabłek itp…
  8. Należy unikać picia napojów wysokosłodzonych takich jak: Pepsi, Coca-Cola, Seven-Up, itp.
  9. Nie należy spożywać słodyczy oblepiających zęby oraz zamki aparatu stałego (np.: krówki, Snickersy, Marsy, itp.).
  10. Zakazane jest żucie gumy.
  11. Pacjenci z aparatami estetycznymi powinni unikać – dla dłuższego utrzymania koloru gumek – czerwonego wina, czarnej kawy, przyprawy curry, soku pomarańczowego, mocnej herbaty, buraczków oraz wszelkich produktów zawierających barwniki.

Zalecenia dla pacjentów noszących aparat Hass

  1. Rozkręcanie aparatu zaczynamy zawsze wieczorem, dzień po założeniu aparatu.
  2. Rozkręcamy zgodnie ze wskazaniami lekarza dentysty podczas wizyty.
  3. Rozkręcamy aparat poprzez jeden obrót w stronę gardła, tak aby pokazała się nam kolejna „dziurka” w śrubie aparatu. Najlepiej rozkręcać aparat w godzinach wieczornych z zachowaniem mniej więcej 24 godzinnego odstępu pomiędzy kolejnymi aktywacjami.
  4. Po 14-16 dniach powinna utworzyć się szpara między zębami, co jest potwierdzeniem prawidłowego rozkręcania aparatu.
  5. Aparat pozostaje w jamie ustnej przez okres kolejnych 3 miesięcy ( bez rozkręcania), kiedy to szpara pomiędzy zębami będzie sukcesywnie ulegać powolnemu zanikowi. Jest to objaw w pełni prawidłowy, dlatego nie należy rozkręcać ponownie aparatu.

Zalecenia dla pacjentów noszących aparat retencyjny

Leczenie ortodontyczne składa się z leczenia aktywnego, które właśnie uległo zakończeniu oraz z leczenia pasywnego (faza retencyjna), które rozpoczyna się wraz z założeniem aparatu retencyjnego (utrwalającego efekty leczenia ortodontycznego).

  1. Aparat retencyjny górny (szyna, płytka retencyjna), ma być noszony przez 2 lata.
  2. Aparat retencyjny dolny składa się z drucika przyklejonego do zębów materiałem kompozytowym. Należy perfekcyjnie przestrzegać higieny jamy ustnej z zastosowaniem nici dentystycznych, przystosowanych do aparatów ortodontycznych.
  3. Pierwsza wizyta kontrolna po ściągnięciu aparatu stałego powinna odbyć się po 3 miesiącach. Gdyby jednak zdarzyło się coś, co zaniepokoi pacjenta, prosimy o kontakt z gabinetem przez zbędnej zwłoki. Druga wizyta kontrola powinna się odbyć po około 6 miesiącach.
  4. Warunkiem zachowania rocznej gwarancji na retencję stałą – dolną, jest konieczność wykonania czyszczenia zębów (scalingu) w naszej klinice, przez higienistkę stomatologiczną w 6 miesięcznych odstępach.
  5. Szynę retencyjną czyścimy mydłem i szczoteczką przy użyciu ciepłej (nigdy gorącej) wody. Nie należy nigdy wyparzać szyny retencyjnej. Szyna powinna być przechowywana, celem uniknięcia jej uszkodzenia, w otrzymanym od lekarza pudełku.
  6. Z uwagi na częste przypadki związane z uszkodzeniem aparatu retencyjnego przez zwierzęta domowe, prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności w trakcie ich przechowywania. W przypadku bowiem uszkodzenia aparatu retencyjnego pacjent ponosi wszelkie koszty związane z jego naprawą, czy zamówieniem nowego.